Gott Nytt År!

2020

Nu sparkar vi ut 2010-talet och ett helt decennium har gått igen. Under dessa år har Andersgård fått en ny spannmålstork, dubblat sin areal, genomgått ett generationsskifte, fått en anställd, bytt eldningspanna från olja till halm, öppnat gårdsbutik och familjen har utökats radikalt. Driften lades om till plöjningsfritt precisionsjordbruk och är på väg mot en metod som kallas conservation agriculture vilket innebär att man direktsår utan att bearbeta marken. 

Målen i framtiden är att kunna odla med så lite biologisk påverkan som är möjligt för att ändå kunna driva ett effektivt jordbruk. Miljöreglerna blir ännu tuffare för varje år och vi ser också att konsumenterna blir mer och mer medvetna om hur deras val påverkar framtidens jordbruk. Fortsätter man att handla svenskt kommer också vi att känna en större säkerhet inför kommande investeringar för ett mer hållbart jordbruk och då vågar vi satsa på dyrare investeringar. 

Klimatförändringarna är allas största utmaning och bör tas på största allvar. Tyvärr kommer vi inte att kunna vända trenden och vi har därför att se fram emot andra utmaningar i framtiden än de vi är vana vid. I jordbruket innebär det allt varmare klimatet att vi kan odla fler köldkänsliga grödor såsom sojabönor och sötpotatis men vi har fortfarande färre soltimmar än andra länder längre söderut vilket också begränsar. Att det blir varmare gör också att svampar, sporer och skadedjur överlever de allt mildare vintrarna och jag tror att detta kan bli ett problem i framtiden med vårt fuktiga och mörka vinterklimat.  

Nya grödor vinner ändå mark men mest beror det på att konsumenterna medvetet väljer svenskt före importerat. Då är det inte mer än rätt att vi försöker odla det som konsumenterna efterfrågar som bönor, linser och mer exotiska livsmedel så gott vi förmår. Många konsumenter väljer vegetariskt framför animaliskt och även om man kan ha åsikter om vilket som egentligen är det bästa behöver vi ocks släppa in möjligheterna att producera vegetariska alternativ och att jobba med vår marknadsföring. Vegotrenden innehåller många microtrender med utländska exotiska råvaror och där är det läge att dra upp ärmarna och ta sig an utmaningen att få våra inhemska råvaror längst fram på disken igen. 

Vi på Andersgård kommer under det nya decenniet att fortsätta pröva oss fram med nya och bättre odlingsmetoder och förhoppningsvis introducera fler hemproducerade varor i vår gårdsbutik. 

Gott nytt 2020 allihop!

Hälsningar Anders, Helen, Desiree, Ingrid och Axel.

 

4 Jan 2020